Jika vaksin tidak melindungi, tidak masuk akal untuk mendapatkan vaksin?

Kematian vaksin orang-orang dari komplikasi yang berkaitan dengan COVID-19 menimbulkan keraguan pada perlu untuk vaksin

Para ilmuwan di seluruh dunia terus bekerja untuk cari cara yang berkesan untuk memerangi penyakit. Banyak orang yang berharap bahwa suatu hari ubat ini akan ditemukan, dan kita akan mampu untuk merawatnya dengan hanya membeli pil dari Covid-19 di farmasi yang terdekat.

Artikel baru-baru ini di CNN web bilang itu sekarang juga penuh tentu vaksinasi tidak menjamin bahwa orang yang tidak akan mendapatkan sakit. Tetapi, bagaimanapun, doktor menegaskan bahwa tidak ada yang perlu panik dan pengabaian langkah-langkah keselamatan.

Pada hari isnin, 18 oktober, bekas KITA Sekretaris Negara Colin Powell meninggal. Keluarganya mengumumkan bahwa dia adalah vaksin sepenuhnya, tetapi komplikasi yang berkaitan dengan COVID-19 kiri dia ada peluang. Ia melaporkan bahawa dia masih 84 tahun, dan dia juga menderita kanser darah.

Untuk menyelesaikan persoalan sama ada vaksin yang bekerja, wartawan CNN bercakap dengan perubatan analis, Dr. Leana Wen, ruang gawat darurat dokter dan profesor dasar kesihatan dan pengurusan. Dia juga penulis buku baru “Jambatan Hidup: Jalan Doktor dalam Perjuangan untuk Kesihatan Awam” (Bantuan: Doktor Perjalanan dalam Perjuangan untuk Kesihatan Awam).

Adalah vaksin berkesan?
Ketika ditanya oleh seorang wartawan, Leana Ven menyatakan bahawa Covid-19 vaksin benar-benar sangat berkesan. Menurut Pusat pengendalian dan Pencegahan Penyakit, mereka mengurangkan kebarangkalian hasil ujian positif untuk Covid-19 oleh enam kali dan kemungkinan kematian oleh 11 kali.

Ini berarti bahwa jika anda mendapatkan suntikan, kau enam kali lebih mungkin untuk mendapatkan Covid-19 daripada divaksinasi orang-orang. Dan anda sedang 11 kali lebih mungkin untuk mati dari Covid-19 berbanding satu divaksinasi orang. Ini adalah sangat baik kecekapan.

Bagaimanapun, Covid-19 vaksin tidak melindungi anda 100%. Tidak ada vaksin di dunia ini. Tapi ini tidak bermakna bahawa vaksin itu tidak bekerja atau anda tidak perlu disuntik.

Mengapa orang vaksin mendapatkan sakit?
Dr. Leana Ven berkata, tentu saja, untuk beberapa orang ada kemungkinan yang teruk hasil, walaupun vaksinasi. Dan diberikan apa yang terkenal pada masa ini, Umum Colin Powell jatuh ke dalam kategori ini.

Orang tua sering mempunyai penyakit seiring. Orang-orang dengan sistem imun yang lemah pada risiko tertentu. Usia yang sangat maju digabungkan dengan beberapa myeloma secara Umum Powell memainkan peranan.

Lemah kekebalan adalah salah satu satu alasan mengapa berulang vaksinasi disarankan.

Ketika ditanya mengapa kesihatan pegawai mendesak universal vaksinasi, Leana Wen menjawab: “Jika ada banyak virus di sekitar anda, ia meningkatkan peluang anda mendapat terinfeksi. Itulah mengapa hal yang utama adalah untuk vaksin seberapa banyak orang-orang yang mungkin. Ini akan mengurangkan keseluruhan kadar jangkitan dan melindungi semua orang. Dan jika anda berada di kawasan dengan banyak virus, memakai topeng dalam bilik sesak menambah tahap perlindungan tambahan.”

Masuk akal, berfikir secara logik
Seterusnya, Leana Ven ditangani lawan vaksinasi, orang-orang yang tidak percaya pada keberkesanannya vaksin, dan meminta mereka untuk berpikir tentang situasi lain dalam bidang perubatan.

“Katakanlah,” dia berkata, “seseorang telah kondisi jantung. Ada ubat untuk rawatan penyakit jantung, tetapi mereka tidak 100% efektif. Hakikat bahawa seseorang pergi ke rumah sakit dengan kepahitan penyakit ini tidak bermakna bahawa ubat-ubatan tidak boleh diambil.”

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *